torsdag 21 maj 2009

Sparrispasta


Det här receptet hittade jag på Niklas mat hemsida. Ett härligt recept till sparris säsongen. Eftersom det går åt endast 2 msk mascarpone till receptet passade jag på att laga en på Tiramisú till efterrätt. Jag tyckte receptet var passligt för två pers, för fyra pers skulle jag kanske 1,5 dubbla receptet.

8-10 st vit eller grön sparris
2 st schalottenlökar
1 dl vittvin
2 msk mascarponeost
½ citron
Olivolja
Smör
Salt & Peppar
Pasta för 2 pers.

Koka upp lite vatten i en kastrull eller stekpanna, och lägg i sparrisen. Låt koka i 5 min. Koka pastan under tiden. När sparrisen har kokat i 5 min, häll bort vattnet och stek sparrisen lätt så den får lite färg och lägg åt sidan.

Stek den tärnade löken i lite olivolja, tillsätt vittvin, mascarpone, citronsaft och salt och peppar. Blanda till en jämn sås och tillsätt sparrisen. Häll såsen över pastan och servera ev. med krutonger, dill och lite olivolja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar