söndag 31 maj 2009

Ostsufflé




Eftersom det var veckoslut ville jag laga något lite mera speciellt och bestämde mig för att laga en ostsufflé. Det var första gången jag själv lagade den, även om jag flera flera gånger ätit samma sufflé hemma när jag var yngre. Personligen tycker jag faktiskt inte så mycket om ost men i vissa maträtter går det bra, te.x. just denna.

Att få en sufflé att lyckas är inte alltid så enkelt, därför kan det vara en bra idée att öva sig före man bjuder maträtten åt gäster, el åtminstone ha en back-up plan. Viktigt att komma ihåg är att inte öppna ugnsluckan och att ha en bra balans mellan ingredienserna. Sätter man för mycket ost stiger inte sufflén, och sätter man för lite blir den smaklös. Men det är så härligt gott och fin smak i den att det är värt att pröva sig fram!

3 msk smör
3-4 msk mjöl
3 dl mjölk
2 dl riven gruyére
2 dl riven emmental
4 äggulor
4 äggvitor
Salt
Vitpeppar
Muskotnöt

Vispa äggvitorna till hårt skum. Smält smöret i en kastrull och blanda i mjölet. Rör om några sekunder och häll i mjölken. När jag gör ”vitsås” brukar jag alltid hälla lite mjölk (1/2 dl) i taget och blanda ut till en jämn smet, annars är risken att det blir klumpigt. Koka upp och låt koka i 1-2 min. Blanda i en äggula i taget. Blanda i den rivna osten och krydda. Blanda till sist försiktigt ner äggvitorna och häll i en smord sufflé form. Grädda i 175 grader i 40 min.



Med ostsufflé passar rödvin perfekt, vi valde en flaska av Zenaton Valpolicella Superiore 2007 som Zucchini rekommenderade. Ett bra vin men men, inte kanske en stjärna inom sin prisklass. I och för sig kräver den säkert ett par år till på sig, före den är som bäst.

1 kommentar:

  1. Heips,
    Huomaankin, että tuo oli vuosikertaa 2007 (johon en ole vielä itse törmännyt), aiemmat on ilmeisesti Alkosta loppuneet. Tuo saattaakin vaatia vuoden pari säilytystä.

    Viinilasitkin näyttää tutuilta :)

    Z

    SvaraRadera