söndag 19 juli 2009

Sammetslen ugnsbakad rabarber



Jag hör till en av dem som tycker att rabarber är lite tantigt och associerar alltid rabarber till smaklös rabarbersoppa som man ätit nån gång som liten. Men när jag hittade detta härliga recept i Glorian Ruoka & Viini, så bestämde jag mig för att glömma mina onödiga fördomar och ge rabarber en ny chans! Bra att jag gjorde det för detta var faktiskt alldeles härligt gott! Enkelt, och inte heller så fasikens dyrt, alla har vi säkert ändå någon bekant som råkar ha rabarber växande på bakgården. Servera gärna med vaniljglass!

4 portioner

1 liter rabarber
150 g mandelmassa
1 dl socker
1 dl creme fraiche
1 ägg
½ dl mjöl
1 tsk bakpulver

Glass

Skala rabarbern och skär i 1-2 cm bitar. Fördela i fyra ugnssäkra serveringsfat och strö på ½ dl socker. Riv mandelmassan och blanda med resten av sockret och de övriga ingredienserna. Häll över raberbern och grädda i 200 grader i 20-30 min. Låt svalna lite, servera med glass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar