söndag 5 juli 2009

Pesto pasta





Det som alltid harmar mig med att bo i Finland är att våra råvaror är så begränsade, och att man därför inte kan nå samma härliga smaker som finns i det italienska köket. Men pestopasta är en av de få rätter som man kan få att smaka exakt samma som i Italien. Vilken känsla av eufori jag upplevde första gången jag lagade pesto pasta efter mitt år i Italien, när jag efter många många misslyckade försök hade nästan gett upp i att nå samma, ”äkta” italienska smakupplevelser. Därför hör detta recept till en av mina absoluta favoriter, kan inte få nog av det. Passar bra som huvudrätt eller som tillbehör. Dessutom världens bästa natt mat/dagen-efter mat, tillsammans med stekt rödlök och stekt knackkorv.


4 pers

1 pkt tagliatelle eller spagetti för 4 pers
1 kruka basilika (på vinterhalvåret 2 krukor eftersom de är så små)
½ vitlkösklyfta
2 msk pinjenötter
0,5-1 dl god olivolja
Salt (1 tsk) & svartpeppar
2 msk riven parmesanost (går även att ersätta med billigare pastaost)

Koka pasta i lättsaltat vatten tills den är al dente. Lägg alla pesto ingredienser i en blender och kör tills du får en jämn blandning. Smaka och tillsätt eventuellt salt/peppar/olivolja/basilika efter behov. Jag rekommenderar att använda en blender men man kan även finhacka basilikan, vitlöken och pinjenötterna för hand, då blir det en lite grövre pesto. Blanda peston med den kokta pastan före servering. Garnera med riven parmesan och basilikablad, jag brukar även alltid servera med lite flingsalt.

Tips! Pröva på pesto-rucola pasta genom att byta ut hälften av basilika bladen mot färsk rucola.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar