lördag 4 juli 2009

Prinsesstårta



Jag blev ombedd att baka en prinsesstårta och måst erkänna att jag var lite orolig hur det hela skulle sluta. Även om slutresultatet blev helt ok, var det bakom många om och men.

Blommorna hade jag gjort redan flera dagar i förväg (dock krävde det många kvällar av pysslande/övning), för att ha åtminstone ett arbetsmoment undanstökat. Första problemet uppstod när jag skulle laga vaniljkrämen. Jag hade köpt från butiken färdig vaniljkräm blandning (vaniljakreemi jauhe) som inte var värd fem penni, smaken var alldeles horribel. Så jag bestämde mig för att fylla kakan istället med bara grädde. Att det var problematiskt att klä kakan med marsipan kom direkt inte som en överraskning. Sprickor uppstod och värst av allt blev kakan helt sned. Men jag lyckades få tårtan relativt rak genom att trycka in bottnen på rätt plats. Det värsta problemet var att jag hade gjort en så stor och tung marsipanros att den sjönk in i kakan; måste ersätta den och täcka hålet med en lättare ros gjord av sockermassa.

Även om jag vid något skede tänkte ge upp, blev slutresultatet ganska bra, men framförallt väldigt gott!

1 sockerbotten (24-26 cm form)

6-8 dl grädde
1 dl mjölk
2 tsk vaniljsocker
Hallonsylt
200 g hallon
200 g grön eller ljusröd marsipan
Socker

Dela sockerkakan i tre delar. Koka upp hallonen och 2 msk vatten + lite socker i 2 min, mosa hallonen lätt med en gaffel och låt svalna. Vispa grädden med lite socker eller vaniljsocker.

Blanda mjölk och vaniljsocker och fukta den nedersta delen av sockerkakan. Bred ett tunt lager med hallonsylt på det nedersta tårtbottnet, bred på ca hälften av de kokta hallonen. Bred på ett lager med grädde.

Fukta och bred ut fyllningarna på samma sätt på det mittersta tårtbottnet.

Lägg på det översta bottnet och fukta även det. Bred ut grädden på det översta bottnet så att det mot mitten är som tjockast, så att kakan får sin runda form.

Kavla ut marsipanen antingen på ett silikon underlag eller på en arbetsyta med lite florsocker. Det ska bli ca 2 mm tjockt. Placera den utkavlade marsipanen på tårtan. Räta ut kanterna på marsipanen bit för bit, så att den inte viker sig dubbelt längs kanten på tårtan. Skär bort den överflödiga marsipanen med en vass kniv.

Sila försiktigt över lite florsocker och dekorera med en marsipanros eller varför inte en äkta ros!
Dekorationer : Bladen gjorda i grön marsipan m.h.a. en färdig bladform. Rosen är gjord för hand.


Inte så här tunga rosor...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar