lördag 1 augusti 2009

Rågpasta - tagliatelle



Nu när jag har fått en egen, länge efterlängtad, köksmaskin och fått lånat en pastamaskin, är det hur enkelt som helst att göra egen färsk pasta! Förstås går det även att göra allting för hand, men det kräver lite mera arbete. Mera om köksmaskinen när jag har hunnit använda den lite mera! Att göra pasta av rågmjöl är lite nyttigare än 100 % durumvetemjöl, och ger även en bra smak!



Pasta för 1-2 pers

1 ägg
2 tsk olivolja
1,5 dl durumvetemjöl
3/4 dl rågvetemjöl
2 msk vatten


Knåda ingredienserna till en jämn pastadeg, ifall du har en köksmaskin är det bara att blanda alla ingredienser med en deg-knådare. Knåda i 10 min. Ifall degen verkar för torr kan man tillägga lite vatten, ifall för lös kan man tillägga lite vetemjöl. Låt stå i 20 min ifall du skall kavla pastan för hand, ifall du använder en maskin behöver degen inte stå. Jag har läst att degen håller upp till två veckor i kylskåp, men har ingen egen erfarenhet av det.





Dela degen i två delar och kör igenom pastamaskinen. Börja med den lösaste inställningen, och så småning om minska på hålet så att degen blir allt mer tunnare. Vik alltid degen dubbelt mellan varje gång du kör den genom maskinen, då får du en mjuk och len deg. När degen är tillräckligt tunn formar man den till önskad form. T.ex. med min pasta maskin kan man göra tagliatelle eller capellinin, eller varför inte asiatiska nudlar. Mjöla lätt tagliatellen och låt torka t.ex. på en stolkant eller på något annat föremål var de får hänga/torka lite. Koka i saltat vatten i 1-2 min. Servera genast med en god pastasås eller med lite god olivolja och riven parmesan. Jag åt min tagliatelle med en klassisk tomatsås.

Man kan även lätt göra tagliatelle för hand, klicka här för att kolla Jamie Oliver´s video!

2 kommentarer:

  1. sopiiko kommentoida suomeksi? ruotsi taipuu tosi huonosti...

    ihana monitoimikone! pastaa tarvitsisikin vääntää piakkoin itsekin. tai no, mieshän sen tekee ;).

    SvaraRadera
  2. Tietenkin saa kommentoida myös suomeksi :) Tämä monitoimikone on ollut ihan huippu, leipomisesta on tullut vielä hauskempaa ja helpompaa!

    SvaraRadera