måndag 8 juni 2009

MMF – Marshmallow fondant



MMF är ett alternativ till marsipan, med vilken man lätt och snyggt kan täcka en kaka. Jag var lite skeptisk till hur jag skulle lyckas, hade hört att det är väldigt klibbigt att laga denna massa. Jo, det var det verkligen, jag rekommenderar att man har någon hjälpreda i köket, annars går det som för mig var hela köket var fullt med klibbig skumgodis. Men massan var enkel att färga och framförallt väldigt enkel att placera över kakan. Receptet och tips till kakan har jag hittat bl.a. från Kaurislapsen kakkuja. Förutom att jag använde vita och ljusröda skumgodis, färgade jag massan med lite ljusblå pastafärg för att få en lite mera ljuslila ton på massan. Dekorationerna är gjorde i vit sugarpaste som jag målat med pastafärger och pulverfärger. Även om jag gjorde en lite mindre kaka räcker detta recept bra till en normal stor sockerkaka. MMF massan passar även till att göra dekorationer.

En påse skumgodis (250-300g)
Ca 6-7 dl florsocker
2 msk vatten




Lägg skumgodiset i en mikrosäker oljad form. Tillsätt vatten och smält godiset på full effekt (700 W) 30 sek. i taget, sammanlagt ca 2 min. Blanda mellan varje gång. Sikta ner 4 dl florsocker i en skål eller på arbetsbordet. Ifall man färgar massan kan man tillägga försiktigt lite färg vid det här skedet. Blanda ihop massan och tillägg 2-3 dl florsocker. Man får vara försiktig att inte tillägga för mycket florsocker eftersom då kan massan bli för hård.



Packa in i färskfolie och låt stå några timmar el tills nästa dag i rumstemperatur, massan kan nämligen krympa lite annars. Använd florsocker när du kavlar ut massan. Jag dekorerade kakan nån timme före servering, den tiden klarade kakan av att stå i kylskåpet men över natten håller den sig inte bra (det bildas för mycket fukt på ytan).



Bottnet är vanlig sockerkaka och fyllnigen är kinuski fyllning med blåbär.


6 kommentarer:

  1. Vilken kaka o alltså dekorationen! Du är ju helt superproffs!

    Jag måste nog nästan någon dag ta o pröva på MMF, jag tycker inte värst mycket om marsipan så det skulle vara trevligt med något som skulle ersätta marsipanen.

    Jag har bara snabbt tittat på din blog, men är ju fin! Kanske jag skulle någon dag ta o laga någon maträtt härifrån (okej så jag tycker inte värst om att laga mat men baka är en annan sak...men man vet ju aldrig)

    Sussi

    SvaraRadera
  2. Jo, det är bara att pröva på, det är roligt att baka och ännu roligare att äta bakverken ;) Dessutom är alla mina recept på bloggen ganska enkla och om det är nånting du funderar över är det bara att fråga!

    MMF massan var jätte god, inte alls så söt som jag tänkte.. eller visst var den söt men inte på sådär dåligt sätt.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Tårtan ser riktigt god ut!
    Måste bara fråga, gjorde du tårtan samma dag, eller var det något du förberedde dagen innan?
    Kramar Camilla :)

    SvaraRadera
  4. Hej Camilla! Jag gjorde tårtan samma dag eftersom MMF inte riktigt håller sig utkavlad övernatten i kylskåpet.

    SvaraRadera
  5. Hej igen!
    Tror du det går bra om jag gör tårtan på morgonen/förmiddagen, ställer in den i kylen intäckt med plastfolie, och att jag sedan kan servera tårtan på kvällen? :) tack för svar

    SvaraRadera
  6. Bästa MMF receptet kan verkligen rekommendera detta!

    SvaraRadera