fredag 2 oktober 2009

Ett litet inlägg om de bästa ställena att handla i Åbo

Visst har vi haft en mysig höst i år, härligt varmt väder ända till slutet av september, jag har åtminstone njutit!
För att få det mesta ut av hösten tycker jag man skall passa på och fara till torget och handla lite höstgrönsaker och frukter. Men det gäller att veta var man skall handla på torget, och om man orkar/har tid jämföra priser och kvalitet, det kan nämligen vara stora skillnader.

Definitivt bästa sallader får man från Lindroothin puutarha, jätte stora och fina sallader som dessutom håller längre i kylskåp än vanliga butiks-sallader. De har även den bästa rucolan!




Lindrooths grönsaker


De mindre stånden var bönderna själva säljer sina produkter är även bra. Det känns bra att köpa produkter som är lokalt odlade och inte innehåller en massa tillsatsämnen.











Många tror att man får de bästa råvarorna från torget, men så är det nödvändigtvis inte. För er som är ovana torg-shoppare kan jag berätta att det inte lönar sig att köpa de utländska produkter som säljs på torget. Billiga priser har de ju, men grönsakerna och frukterna håller sig knappt tills nästa dag. Och speciellt under bärsäsongen skall man vara noga var man köper sina jordgubbar, några gånger har jag fått så dåliga bär att man direkt fått slänga dem.

Bästa köttet hittar man hos Reino Jokinen i saluhallen, men Mestaripalvi är inte dålig heller.



Sist men inte minst har vi ju såklart Stockmann, som enligt min åsikt lätt är den bästa matbutiken i Åbo, bästa sortimentet och bästa servicen! Stockmann har dessutom bättre bröd än ett enda bageri i Åbo.

1 kommentar:

  1. Håller med dig! Jag betalar hellre någon extra krona och får fin kvalité, man köper ju mat för att njuta. Tråkigt att behöva slänga efter en dag då... Fina bilder!! :-)

    SvaraRadera