söndag 4 oktober 2009

Enkla Crêpes med skinkfyllning


Av någon orsak blir jag alltid till hösten inspirerad att laga fyllda crêpes. Jag njuter av att få stanna inne regniga mörka kvällar, tända lite ljus, göra det mysigt och lyssna på stormen som blåser utanför. Till stämningen passar perfekt fyllda crêpes, kanske ett glas rött och ett bra sällskap är inte helt fel. Hösten är absolut den mysigaste årstiden!

Crêpes fyllningen finns i många olika varianter, min favorit är denna enkla skinkfyllning. Detta plätt recept är det bästa jag vet, att använda lite kornmjöl gör plättarna härligt matiga.

6-8 st

2 ägg
4 dl mjölk
1 tsk salt
1 dl kornmjöl
1,5 dl vetemjöl
40 g smör eller margarin

Vispa äggen lätt. Blanda med mjölk, salt, mjöl och smält margarin. Blanda så att det inte finns några klumpar. Låt plätt-smeten stå en kvart. Stek första plätten i lite smör på en stekpanna, resten av plättarna behöver nödvändigtvis inte smör till stekning.

Skinkfyllning:

250 g skinka t.ex. palvad
1 lök
1 dl grädde
Salt & Peppar

Riven ost till garnering

Tärna löken och skinkan och stek i lite smör. När löken mjuknat och det ser bra ut, tillsätt grädden och rör om. Låt grädden puttra i nån minut, så att det blir en krämig fyllning. Salta och peppra.

Fyll plättarna med fyllningen och lägg på ett ugnssäkert fat. Strö över lite riven ost och grädda i 180 grader i 5-10 minuter tills osten smält.

1 kommentar:

  1. Fina crepes har du lagat! Jag äter ju inte kött,men man kan ju fylla dem med vad som helst...

    SvaraRadera