onsdag 28 oktober 2009

Xoko – Ett härligt konditori i Vasastan, Stockholm



Som jag redan tidigare nämnde hade jag hoppats på att få besöka restaurangen Döden i grytan på mitt korta Stockholmsbesök. Till min stora besvikelse var restaurangen fullbokad även om det var en måndag, hur kan det vara möjligt? Men ett lyckat ”restaurangbesök” gjorde vi i varje fall och det var till dessertbistron Xoko i Vasastan. Magnus Johansson är mannen bakom Xoko-bistron, det är han som under flera år har ansvarat för dessertmenyn vid nobelmiddagarna. Vid bistron kunde man smaka på bl.a. desserten för nobelmiddagen 2008, men eftersom vi var där tidigt på morgonen och åt frukost så fick det bli till en annan gång. Deras specialiteter är chokladpraliner och desserter men de har även fantastiskt goda bakverk och bröd. Jag åt en croissant och drack en latte, himla gott, en så god croissant har jag inte tidigare fått utanför Frankrikes gränser! Dessutom hade de inga rövarpriser som man skulle kunna tro, 26 kronor för en kanelbulle, 55 kronor för nobelmiddags desserten och en frukostmeny för 85 kronor. Rätt hyggligt med tanke på hur bra kvalité de har. Ett perfekt programnummer för oss finnar som försöker döda tid i Sthlm innan alla butiker in i stan öppnar!

Rörstrandsgatan 15, Vasastan (ta tunnelbanan till S:t Eriksplan).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar