tisdag 17 augusti 2010

Mina favorit köttbullar


Kommer ni ihåg Karlsson på taket och de brända köttbullarna Karlssons mamma stekte åt honom? Jag kommer i alla fall ihåg! Tror att jag har blivit undermedvetet påverkad av Karlssons mammas köttbullar, brända köttbullar var nämligen det bästa jag visste när jag var liten. Ju mer brända och knapriga destu bättre... Lyckligt omedveten om carcinogener.

Brun brända bullar är än idag en klassisk rätt i mitt egna lilla hushåll, men idag fungerar det främst som den perfekta LCHF dieten. Konstaterade väldigt snabbt efter att jag flyttat hemifrån att det är onödigt att tävla mot min mammas klassiska recept, hur jag än försöker så blir de bara aldrig lika goda som hennes. Därför har jag valt att avvika rejält från de klassiska bullarna, och krydda dem lite annorlunda. Jag tycker det här receptet fungerar perfekt, speciellt när man är efter brun brända smarriga köttbullar. Kanske jag ska försöka få min mamma att gästblogga ett inlägg om hennes klassiska köttbullar, det skulle vara grejer det!

Men som sagt är köttbullar med lite grönsallad ett perfekt middagstips till dem som vill minska på kolhydratintaget. Bara för att man bantar betyder det absolut inte att man inte skulle kunna äta god mat, den här rätten är en klassiker för mig när jag kör low-carb.

400 g nötfärs (10%)
1 ägg
1 påse löksoppa (torrblandning)
1/2 dl grädde (12%-15%)
1 liten röd paprika
2-3 msk riven parmesanost
Färska basilikablad
Salt, peppar, kryddor enligt smak (t.ex. vitlök, rosmarin, timjam)

Blanda torrblandningen för löksoppan med grädden och låt dra sig i 10 min. Strimla paprikan fint och stek den mjuk på stekpannan. Blanda nötfärs, ägg och grädd-lök blandningen till en jämn blandning. Tillägg den stekta paprikan, parmesanosten, färska strimlade basilikablad, lite salt samt din favorit krydda (jag brukar använda vitlök-svartpeppar blandning). Rulla till små bullar och stek i stekpanna i lite smör. En lite hälsosammare version är att grädda bullarna i ugnen i ca 180-200 grader i 20 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar