måndag 2 augusti 2010

4-kornflingors frukostfrallor





En produktserie som jag bara måste rekommendera åt er är Riihipuotis kvarnprodukter. De har flera olika sorters flingor, kli och mjöl. Alla är finska, ekologiska och utan tillsattsämnen. Speciellt när man bakar bröd är det ytterst viktigt att mjölet är färskt och av hög kvalitet och jag har kommit fram till att deras produkter är de bästa man kan få tag på här i Åbotrakterna. Min favorit bland deras produkter är deras kornflingor som man kan göra jätte god gröt på. Återförsäljarna hittar ni på deras hemsida och man kan t.om. beställa deras produkter online (tyvärr har de leverans endast inom Finland).

Köpte nyligen deras 4-kornsflingor och hittade ett recept på förpackningen för frukostfrallor som jag bestämde mig att pröva på. Receptet visade sig inte vara helt i proportion så jag finslipade det lite. Ett enkelt recept som ger härliga hemmabakade frukostfrallor, vad är inte bättre än det?!

10 st frallor

5 dl gröt gjord på 4-kornsflingor (eller annan gröt)
1 msk vatten
25 g färskjäst
2/3 dl rypsolja
2/3 dl mörk sirap
2-4 dl vetemjöl
1 tsk salt

Koka upp gröten och låt svalna lite. Smula jästen och lös ut den med lite vatten. Blanda alla ingredienser, vänd ner mjölet till sist. Mängden mjöl beror på hur tjock gröten är, degen får var ganska lös men såpass fast att man kan forma semlor av den. Det är bättre att använda mycket mjöl på arbetsbordet än att tillsätta för mycket mjöl i degen. Forma till runda semlor, låt jäsa 20-30 min och grädda i 220 grader i ca 20 min.

5 kommentarer:

  1. Tack för provsmakningen, jättegott! Kan verkligen rekommendera!

    SvaraRadera
  2. Hej! Vilken trevlig blogg du har! :) jag tänkte testa detta recept men undrar lite om det 2/3 dl du menar av olja och sirap? och behöver inte semlorna jäsa alls? :)
    Mvh Mikaela

    SvaraRadera
  3. Hej Mikaela! Oij vad jag har varit tankspridd, jo det är 2/3 dl det är frågan om och jag lät bröden jäsa en stund innan jag lade dem in i ugnen :) Tack för kommentaren!

    SvaraRadera
  4. Det var ett verkligt gott recept! och enkelt! :) detta kommer jag nog att baka fler gånger! :)
    Mvh Mikaela

    SvaraRadera