tisdag 24 augusti 2010

Linfröbröd



Ingen av oss hemmabagare har knappast missat hur trendigt det har blivit med hembakat bröd; surdegar, levain, poolish, jäsningskorgar, hushållsmaskiner... you name it. För den som är intresserad rekommenderar jag bröd-bloggen
Pain de Martin, det är ju trotts allt han som bidragit till surdegarnas stora popularitet bland de svenska matbloggarna. Jag tycker det är i varje fall en härlig trend, vad är inte bättre för kropp och själ än nybakat bröd tillagat med kärlek. Jag är själv långt ifrån en expert på brödbak, men har bestämt mig för att i höst försöka lära mig och behärska grunderna i brödbakning med fördeg, och har som projekt att i höst baka allt mitt bröd själv! Vi får se hur det går, fortsättning följer...

Detta recept är från tidningen Glorian Ruoka& Viini nr 3 2010. Ett enkelt recept för ett smakligt rostbröd, perfekt till sensommarens och höstens kräftskiva!

Dag 1:
3 dl kallt vatten
1 tsk färsk jäst
1 tsk salt
5 dl vetemjöl

Dag 2:
3 dl handvarmt vatten
20 g färskjäst
1,5 dl linfrön
2 dl grahammjöl
7 dl vetemjöl
100 g smör
2 tsk salt

Dag 1:
Tillaga fördegen genom att blanda jästen med det kalla vattnet, blanda därefter i vetemjöl och salt till en jämn deg. Låt degen stå (övertäckt med plastfolie) i kylskåp i ca ett dygn.

Dag 2:
Ta fram fördegen ca en timme innan bakning. Blanda jästen med det handvarma vattnet, se till att vattnet inte är varmare än 37-38 grader eftersom det kan ta kål på jästen. Tillsätt linfrön samt mjöl i omgångar. Blanda degen med hushållsmaskin i ca 5 min på låg effekt, för hand ca 10 min. Tillsätt salt och smör, fortsätt knåda 10 min med hushållsmaskin, alternativt 20 min för hand. Täck degen med plastfolie och låt jäsa i 1,5 h, när halva jäsningstiden gått kan man lätt trycka ihop degen lite.

Smörj två brödformar. Ta fram degen på ett mjölat arbetsbord och arbeta/knåda bort luftbubblorna. Forma degen till två rektangulära bröd och lägg dem i brödformarna. Ringla över lite linfrön och vetemjöl, låt jäsa i 1,5 h.

När bröden gräddas är det bra att börja med en hög temperatur i en fuktig ugn, 250 grader, för att få en knaprig yta. Spruta lite vatten i ugnen och på bröden, grädda i 5 minuter. Öppna luckan för att släppa fuktigheten ut och fortsätt grädda bröden i 200 grader i ca 25 min. Ta ut bröden från ugnen, knacka dem ur formarna, och fortsätt grädda bröden utan form i ytterligare 10 min. Detta för att ge bröden lite färg på sidorna. Låt bröden svalna på ett galler. Brödet smakar som bäst samma dag.


Färdigjästa på väg in i ugnen...



Jag serverade brödet med en kräftstjärtsallad med halloumiost!

2 kommentarer:

  1. Låter som ett gott bröd, det får jag ta och testa här hemma, har precis bakat klart lite solrospanini

    SvaraRadera
  2. Kräftstjärtsallad ses också väldigt gott ut!

    SvaraRadera