tisdag 10 augusti 2010

Matigt medelhavsbröd



Egentligen skulle det här kanske inte riktigt klassas som bröd eftersom receptet innehåller endast bakpulver som jäsningsmedel. Men detta är ett väldigt stort plus för hemmakockarna som inte orkar baka bröd på grund av långa jäsningstider, det här brödet behöver inte jäsa alls och är därmed färdigt på nolltid, löjligt enkelt, jag lovar! Perfekt till en liten kvällsbjudning, servera gärna med lite grönsallad och ett eller två glas rött!

Det originella receptet hittar ni i den finska mattidningen "Glorian ruoka & viini" nr3/2010, lite har jag ändrat på receptet för att få en ännu matigare brödkaka.


4 ägg
2 dl naturell jogurt
1 tsk socker
1 tsk salt
en handfull färsk riven basilika
Svartpeppar
4,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
100 g emmental
50 g parmesanost
100 g skinka (t.ex. palvad)
3/ dl soltorkade tomater
1 dl oliver
1 msk olja från de soltorkade tomaterna
2 msk pinjenötter

Smör för att smörja formen

Vispa lätt sönder äggen i en skål. Tillsätt jogurt och kryddorna och blanda i mjöl samt bakpulver.Tärna emmentalosten och de soltorkade tomaterna. Rör i osten, oliverna, soltorkade tomater samt oljan. Smörj brödformen eller klä formen med smörpapper, häll i degen och toppa med pinjenötter. Grädda brödet i 180 grader i ca en timme.

6 kommentarer:

  1. Jag har fått smaka på detta bröd och kan garantera att de e jättegott. Nu ska det inhandlas ingredienser för jag ska baka detta bröd! Tack för receptet;)ak

    SvaraRadera
  2. Jag har också bakat det här med fetaost. Skinkan låter intressant, jag måste testa! Jättegott i alla fall!

    SvaraRadera
  3. Brödet ser underbart gott ut! Och jätte fin bild! Första gången jag tittade in här, men många fler gånger kommer det definitivt bli!
    Ha det jätte bra! Kram Daniella - BakeCake

    SvaraRadera
  4. Bakade brödet nu senaste helg o det blev jätte gott!! ak

    SvaraRadera
  5. Hejsan! Tack supermycket för tipset, har så länge letat efter lätt men gott brödrecept, och har alltid varit lite rädd för jästen.. Men det här ska testas! Hittade till din sida helt av slumpen, ser fint ut ska komma hit oftare!
    Häls, Tessi

    SvaraRadera