måndag 14 september 2009

NYC Restauranger & Butiker, fortsättning..

Blue Smoke116 E 27 th street

En väldigt mysig BBQ restaurang, var de serverar äkta amerikansk comfort food! Vi beställde back ribbs och de måst ha varit de bästa ribbsen jag någonsin ätit, faktiskt super! Dessutom snabb och trevlig service, en populär jazz club i nedre våningen, en trevlig bar med ett väldigt brett öl sortiment, behöver jag övertyga er mera?

Magnolia Bakery 401 Bleecker street
Deras cupcakes blev världskända efter att en scén i Sex and the City spelades in där. Köerna sägs vara jätte långa, men när vi var där var det nästan ingen kö alls! Cupcakesen var goda och affären väldigt söt, men hit skulle jag inte besvära mig att köa. Den ligger ett kvarter från Spotted Pig vilket var väldigt behändigt.





Brooklyn Brewery

Någonsin smakat på Brooklyn lager? Visst är det bra?! Finns alltså till salu även i Finland och Sverige men ifall ni tycker om öl och befinner er i NYC trakterna, rekommenderar jag att besöka deras bryggeri i Brooklyn. Lördagar och söndagar har de en liten rundvandring var de berättar om bryggeriet och dess historia, rätt intressant! Men bäst av allt är ju förståss när man får provsmaka på de olika ölsorterna, för $ 20 får man 6 stop. Inga reservationer behövs göras på förhand!





Delis, Bagels & American Panncakes

Man kan inte missa alla tusentals Delin i NYC, många är öppna dygnet runt och här kan man bl.a. köpa bagels, pannkakor, sallader, varm mat osv. Jätte trevliga, förstår inte varför vi inta kan ha liknande Delin i Finland. Bästa bagels hittar man dock på Ess-a-Bagel , gällande fyllningar finns här allt från pastrami till bluberry creme cheese. Och man bara kan inte besöka NYC utan att äta en bagel. Missa inte heller de äkta amerikanska pannkakorna med en rejäl portion av maple syrup.


Färskpressad apelsinjuice var ett måste för att starta dagen


Intressanta butiker för matglada

Dean & DeLuca är ju såklart ett måste för alla kulinarister, fantastiska produkter som ofta är överprissatta eller annars bara dyra. Här hittar man bl.a. gourmé mat, viner, kryddor och olivoljor. Något smått är det alltid roligt att köpa med sig och om inte annat så måste man gå dit för att bara beundra härligheterna.

Barnes & Nobels urval på kok och bakböcker är oslagbar. Vi tittade in i butiken bara en timme före vi sku åka från hotellet till flygfältet så jag hade jätte kort tid på mig att välja ut en bakbok. Förutom att de har alldeles härliga bakböcker så är de dessutom ganska billiga.

NYC Cake & Bake är en bagares dröm! Här finns allt man kan tänka sig gällande bakning; säkert hundratals med olika bakformar, färgämnen, muffinsformar, sockerpärlor och övrigt tillbehör. Mycket billigare än i Finland, men trotts det var slutsumman på mina inköp en aning högre än jag räknat med, det fanns så mycket allt möjligt man absolut bara måste ha.


Aldrig kunde jag föreställa mig så här mycket olika färgämnen och pastafärger!


Övriga ställen det lönar sig att besöka är

Whole Foods Market, Union Square Greenmarket och Chelsea Market. Summa summarum finns det massvis med härliga restauranger, mataffärer och marknader för matentusiaster att besöka. Mitt tips är ändå att lite försöka planer på förhand vart man vill fara, speciellt om man vill besöka någon av de lite bättre restaurangerna. Och ifall man är på väg till de trendigaste ställena är det bra att mentalt förbereda sig för de långa köerna!

4 kommentarer:

  1. Aahh, din blogg skapar sen igen en väldigt stark känsla av att jag måste åka till NY, NU! :) Vi funderade faktiskt på att åka via NY när vi kommer hem igen, inte för att resan blir kortare eller billigare men det skulle bara vara ett ett bra svepskäl att åka dit.
    Lensbaby är väl den grejen som skapar fin bokeh bland annat? Jag har också funderat på en sån men det finns så mycket andra grejer jag vill köpa före det. Kameravärlden är enorm :). De här konverterarna är liksom inga objektiv och innehåller ingen mekanik så därför är de så billiga. Hittills har jag mest testat makron o den fungerar helt sjukt bra! Vidvinkelgrejen skapar lite för stark vinjettering men det går ganska bra att photoshoppa bort.
    Nu ska jag nog gå till den lokala Magnolia Bakery och köpa mig några cupcakes ;). Sköt om dig och blogga aktivt, dina inlägg får mig alltid att bli hungrig haha!

    SvaraRadera
  2. Du tycks ha haft ett jättebra kulinariskt upplevelse i New York,och när jag läser vad du skrivit ,börjar jag genast längta efter NY.....

    SvaraRadera
  3. Sara - Jag tycker definitivt ni borde flyga via NY, om ni bara har ork och lite extra pengar!

    Yaelian - Jo, det var faktiskt en jätte lyckad resa, saknar nu redan all den goda maten NY bjuder på :)

    SvaraRadera
  4. Ja, blir väldigt lockande att åka till NY nu måste jag säga:)

    SvaraRadera