torsdag 30 april 2009

Struvor



Ingen valborg utan struvor, inga struvor utan valborg! Så här är det åtminstone bland oss finlandsvenskar, men i Sverige bakar man struvor till julen. Jag fick mitt struvjärn till födelsedagspresent förra sommaren och nu kom den äntligen till användning. Det här var första gången jag själv gjorde struvor, det var inte alls så svårt som jag tänkt mig och de blev faktiskt jätte goda...

Obs! Var aktsam när du friterar i het olja. Ha ett kastrull-lock i närheten, om det skulle börja brinna skall man kväva lågorna med ett lock, absolut inte med vatten! Ha inte heller köksfläkten på när du friterar!

1 dl mjöl
1 dl mjölk
1 ägg
1 tsk socker
en nypa salt

Till friteringen kokosfett eller rypsolja
Florsocker till dekorering

Blanda alla ingredienser till en jämn smet. Värm upp fettet i en liten kastrull (inte teflon!), testa med en liten brödbit om det är tillräckligt hett, den blir då gyllenbrun. Värm först struvjärnet i oljan så att den blir het och doppa sedan i smeten så att den täcks ca till hälften. Se till att inte doppa övredelen av järnet i smeten för då lossar inte struvan. Fritera några sekunder så att den blir gyllenbrun/färdig. Knacka av struvan med en gaffel på ett fat med hushållspapper. När du friterat alla färdigt dekorera doppa dem eller strö över med florsocker.

1 kommentar:

  1. Aha, jännää, dom är liksom inte sådana vanliga trasselbollar utan mer som stjärnor! Jag har aldrig sett sådana struvor förr. Men goda ser de ut, och jag är nog fortfarande helt otroligt imponerad över att någon lagar egna struvor!

    SvaraRadera