måndag 6 april 2009

Pinocchio-tårta


Det här är för tillfället min favorit-tårta, jag bjöd på tårtan när min pojkväns mamma var på besök. Jätte gott o simpelt med maräng, grädde, bär och tårtbotten. Den här gången använde jag frysna hallon och kiwi som fyllning, men en 100% äkta pinocchio-tårta kräver nog färska hallon eller jordgubbar! I väntan på jordgubbs-säsongen... :)

Botten:

125 g margarin
1 dl socker
2 äggulor
1,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl mjölk

Maräng:

3 äggvitor
2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
0,5 dl mandelkross

Fyllning:

grädde
socker
bär, jordgubbar

Vispa socker ocg smör, tillägg sedan äggulorna. Blanda. Blanda turomvis ner mjölk och mjöl-bakpulver blandningen. Bred ut degen i ett tunt lager på ett smort bakplåtspapper på en ugnsform/plåt.
Vispa äggvitorna till hårt skum och blanda sedan ner sockret. Bred maräng-smeten i ett lager på degen. Strö på nötkrosset och grädda i 175 grader i 20 min. Efter att kakan har svalnat dela den itu och bred ut grädde på den nedre delen. Fördela färska bär, helst jordgubbar, på grädden och lägg på den andra delen av tårtbottnet.

2 kommentarer:

  1. Kerro mulle, mistä tää Pinocchio tulee? Työpaikalla ym. olen kuullut tätä kutsuttavan Brita-kakuksi, äidin tekemänä tämä on ihan vaan marenkikakku. Äiti laittaa kerman joukkoon pikkuisen konjakkia;)

    serkku-Maria

    SvaraRadera
  2. Joo, totta, tätä kakkua kutsutaan myös Brita-kakuksi täällä Suomen puolella... Ruotsalaiset kutsuu sitä pinocchiokakuksi, mutta en tiedä mistä nimi alunperin on tullut :)

    SvaraRadera