torsdag 13 maj 2010

Spaghetti alle vongole - Spaghetti med vongolemusslor




En fantastiskt god klassiker! Äran till det här receptet går till min neapolitanska kompis som lärde mig tillaga denna klassiska rätt på äkta neapolitanskt sätt. Till min förvåning var tillagningen inte alls svår eller arbetsdryg, det gick på ett nafs. Enligt kocken ska man använda spaghetti alla chitarra som är lik spaghetti men lite mera fyrkantig. Ytan är även mera skrovlig så att pastan skall suga mera sås åt sig. Vanlig spaghetti kan man även använda mer än väl, eller varför inte linguine. Jag blev stormkär i receptet, innan tyckte jag inte ens om musslor... så gott var det!

4 pers

350 g spaghetti alla chitarra
1 kg vongolemusslor
10 st mogna och söta körsbärstomater
2 msk vittvin
Olivolja av bra kvalitet
2 klyftor vitlök
Färsk persilja

Koka upp pastavattnet i en stor kastrull.



För att öppna vongolemusslorna måste man koka dem i lite vatten. Lägg musslorna i en stor kastrull med lite vatten på bottnet, vattnet behöver inte helt täcka mussloran. Koka upp vattnet, rör om emellanåt. När alla musslor har öppnat sig är det viktigt att spara kokvattnet eftersom det har tagit åt sig aromerna från musslorna. Häll vattnet i ett glas genom en sil. Rensa musslorna genom att ta vara endast på köttet, spara 8-10 musslor för dekorering.



Tvätta och halvera körsbärstomaterna, halvera även vitlöksklyftorna. Häll olivolja i en stekpanna så att det täcker bottnet på pannan, värm upp oljan och stek vitlöken i någon minut så att oljan får smak (det är viktigt att inte bränna vitlöken för då ger det en bitter smak). Plocka bort vitlöken och stek tomaterna i några minuter på låg värme.



Tillsätt de rensade vongolemusslorna samt 1-2 msk vitvin och ca 1 dl av det sparade kokvattnet. Rör om och låt puttra på svag värme i 5-10 min. Det är viktigt att inte lägga till för mycket vin, alkoholen skall inte smaka i maten. Tillsätt mera av kokvattnet ifall såsen är för torr. Koka pastan al dente i saltat vatten, en minut förrän pastan är al dente sköljer man spaghettin och blandar ihop med vongolesåsen. Blanda om under het låga i ca 1 min. Blanda i hackad persilja. Portionera, ringla över lite olivolja, garnera med några hela musslor och servera rätten med ett glas avkylt vittvin. Buon appetito!

5 kommentarer:

  1. Åh, så gott. Jag älskar musslor! Har inte testat denna sort dock.

    SvaraRadera
  2. Ahh jag alskar spaghetti alle vongole!
    Ditt recept ar helt perfekt, jatte duktigt:-)
    Manga kramar,
    Nena

    SvaraRadera
  3. Åhh, så gott! Älskar verkligen skaldjur! Tack för receptet!

    SvaraRadera
  4. Oj, jag såg det här först nu, verkar helt sjukt gott!!! Kan du inte bjuda mig på det nån gång? ;)

    SvaraRadera
  5. Själv lagar jag det sedan många år.
    Extra tips att lägga till färsk riven citron .Det ger en extra fräschare smak.Perfekt under sommartid...
    Smaklig måltid!!!
    Om du är skaldjur älskare så ska du absolut inte missa denna tallriken

    SvaraRadera