söndag 30 maj 2010

Pasta med paprika & rucola



De italienska recepten fortsätter... Jag kommer att åka hem till Finland i början av juli, så från och med juli lovar jag att blogga även om ostkakor och andra bakverk!
Den här rätten är en av mina favorit lunchrecept, enkelt, snabbt och framförallt gott! Även i detta recept är tomatsåsen avgörande för ett lyckat slutresultat. Hemmagjord tomatsås är såklart bäst, annars har t.ex. Mutti bra tomatsåser på burk. Ifall tomatsåsen är lite sur kan man tillägga en nypa socker för att täcka smaken, en hemmagjord tomatsås är ofta såpass söt att det räcker med endast lite salt som krydda.

2 pers

2 röda paprikor
2-3 dl tomatsås (passerad eller med tomatbitar)
2 klyftor vitlök
Rucola
Olivolja
200 g kort pasta (t.ex. korta penne, farfalle, jag använder alltid sardinska gnocchi)

Lägg pastavattnet och koka i en stor kastrull.
Tvätta och tärna paprikorna. Värm upp ca 3-4 msk (jo, det får vara en rejäl skvätt) olivolja i en stekpanna. Halvera vitlöken och stek bitarna i oljan så att oljan smaksätts (bränn inte vitlöken för då ger de en bitter smak). Plocka bort vitlöken och tillsätt istället paprikan, stek i ca 10 min. Koka undertiden pastan al dente. Rör i tomatsåsen med paprikan och låt puttra i några minuter, salta och peppra.
Skölj pastan, blanda med tomatsåsen och rör i två-tre knytnävar riven rucola. Servera med lite riven parmesanost.

1 kommentar:

  1. smaskigt det ser ut att vara, aldrig testat den har sasen sa jag skriver upp och kommer helt klart laga till den:))
    Ska bli kul om du kommer med lite finska recept, alltid kul att upptacka nya recept.
    Kramar,
    Nena

    SvaraRadera