torsdag 28 januari 2010

Crostini med cannellinibönor


Jag köpte cannellinibönor förra våren när jag var på semester i Italien men hade helt glömt bort dem, först nu när jag rensade skåpen inför mitt Italien-utbyte så hittade jag dem. Typiskt att jag tillagar bönorna först nu, just innan jag igen åker till Toscana. Cannellinibönorna är väldigt populära i Toscana så jag lär få äta mycket av dem kommande halvåret.

Crostini passar bra som plockmat eller som antipasto, det är enkelt att tillaga även till en större bjudning! Bönröran är även god som så och passar perfekt som en dipp till grillat bröd och grönsaker. Vitlöken, rosmarinen och citronsaften gav en väldigt fin smak åt cannelliniröran, som jag brukar säga så smakade det precis som om man vore i Italien, härligt!

100 g torkade cannellinibönor (blötlagda övernatten) eller en burk konserverade cannellinibönor
4 dl vatten
1 msk tomatpuré
1 vitlöksklyfta
Några blad färsk rosmarin
Olivolja
1 dl köttbuljong av bra kvalitet
Saft från 1/3 citron
Salt
Peppar

Skölj de blötlagda cannellinibönorna och lägg i en kastrull med 4 dl vatten, tomatpurén och lite salt. Låt vattnet koka upp, låt bönorna sedan sjuda på svag värme utan lock i ca 2 timmar. När vattnet har sugits in i börnorna kör man dem i en blender så att man får en slät röra. Hacka vitlöken och rosmarinbladen och fräs i lite olivolja. Tillsätt bönröran och blanda väl. Häll i köttbuljongen (uppvärmd) och blanda tills det blir en slät sås. Ifall såsen är väldigt lös kan man steka såsen lite längre, rör om hela tiden. Smaksätt med olivolja, citronsaft, salt och peppar. Röran håller sig några dagar i kylskåp.

Skär små skivor batong eller ciabatta och toppa med bönröran, värm bröden i ugnen (200 grader ca 10 min). Jag garnerade crostinina med lite persilja och parmesanost, jätte gott!

Källa: Toscanalainen keittiö, S. Alexander och M. Beer

2 kommentarer:

  1. Tulinpas vastavierailulle! Mahtava blogi sulla täällä! Mainiot kuvat ja houkuttelevan näköisiä ruokia, laitanpa heti kirjanmerkkeihin :)

    SvaraRadera
  2. Heeei, säkin hipsasit vaihtoon! (Piti tulla tänne kiljumaan ja kuolamaan kuvia. Opiskelijaruoka Norjassa on kallista ja viimeaikoina myös aika yksipuolista.)

    SvaraRadera