tisdag 12 januari 2010

Runebergstårta



Så var det den tiden på året igen, nämligen dags för att baka och äta både runebergstårtor och fastlagsbullar! Själv föredrar jag runebergstårtor framför fastlagsbullar, men det är nog ett jämnt spel! Synd att båda bakverken måste tillverkas exakt samma period om året, man hamnar alltid prioritera den ena framför den andra i bageriet, inte bra...

Receptet jag använder är från HBL, som jag har ändrat på lite. En riktig runebergstårta skall fuktas med arrak, men med det här receptet är det inte ett måste, runebegstårtorna är tillräckligt fuktiga även utan punchen!

12 st

180 g smör
1 dl socker
1 dl farinsocker
2 ägg
1,5 dl lättgrädde
3,5 dl vetemjöl
3/4 dl ströbröd (jag använde hemlagat, av franskbröd)
3/4 dl digestive-kexsmulor
3/4 dl grovtmalen mandel
1,5 tsk bakpulver

Hallonsylt

Glasyr:

2 dl florsocker
Ca 2 msk vatten
Några droppar citronsaft
(Vitt färgämne för att få riktigt vit glasyr)

Vispa margarin och socker. Tillsätt ett ägg i taget samt grädden. Blande de torra ingredienserna sinsemellan och rör ner i smeten. Klicka smeten i muffinsformar. Tryck ytan jämn med fuktade fingrar och gör en grop i mitten. Lägg en klick hallonsylt i gropen. Grädda i 175 grader i 20 min. Låt svalna. Rör ihop glasyren, klicka eventuellt lite mera hallonsylt på tårtorna och dekorera med glasyren.

7 kommentarer:

  1. Ser smaskigt ut! Har aldrig hört talas om det tidigare, är det något typiskt finskt? :-) Jag längtar efter semlor nu (eller fastlagsbulle som man också kan säga).

    SvaraRadera
  2. Jo, det är typsikt finskt. Det är en bakelse som har fått sitt namn efter Johan Ludvig Runeberg, Finlands nationalskald. Runebergsdagen firar vi den 5 februari, men bagerierna och butikerna brukar börja sälja bakelserna efter nyår, och dom är faktiskt jätte goda! Egentligen skall de vara cylinderformade, men hemlagade runebergstårtor brukar vi göra i muffinsformar... Om du nångång besöker Finland i januari-februari så måste du definitivt smaka på en äkta runebergstårta :)

    SvaraRadera
  3. De har jag aldrig hört om tidigre, spännande! De ser gott ut med! Jag ska äta årets första semla imorgon, har tänkt på dem i flera dagar så nu måste det bli av. Gillade dina dubbla formar, blev en söt effekt med olika färger påd em också.

    SvaraRadera
  4. Mamma har också redan bakat Runebergstårtor i år. :) Jag har aldrig bakat dom men jag ska försöka snart...

    SvaraRadera
  5. Tror du har glömt vetemjölet...?

    SvaraRadera
  6. Oj då, du har så rätt, ursäkta! Uppdaterade receptet genast, bra att du sa!

    SvaraRadera