söndag 29 november 2009

Årets pepparkakshus



Årets pepparkaksuhus fick bli ett färdigköpt hus som jag bara behövde dekorera och limma ihop.

För att lyckas med dekorationerna gäller det att dekorera de olika delarna och låta dem torka innan man monterar ihop huset. Bästa resultat får man genom att använda små runda tyllar för att spritsa dekorationerna, jag använde 1 mm och 3mm.

För att göra ett enfärgat tak måste man börja med att spritsa konturerna.

Glasyr för konturerna:

1 äggvita
4-5 dl florsocker
Några droppar citronsaft
(Vitt färgämne)

Blanda alla ingredienser. Blandingen får vara ganska tjock så att det inte rinner... Spritsa konturerna med en passligt stor tyll (2-3 mm). När konturerna har torkat kan man fylla på med den blåa glasyren.

Lösare glasyr:

1 äggvita
2-3 dl florsocker
Några droppar citronsaft
Ljusblå pastafärg

Blanda alla ingredienser till en lös blandning. Spritsa/bred ut den ljusblå glasyren på taket, låt torka. Dekorera med fantasi, använd godis, sockerkulor, nötter, strössel etc. När alla delar är färdig dekorerade och har torkat kan man limma ihop delarna med den tjockare glasyren.



Inspiration: Mansikkamäki

13 kommentarer:

  1. Oj, super jätte fint!!! Du har verkligen talang! Ska försöka knåpa i hop ett nästa vecka när jag är ledig.

    SvaraRadera
  2. Whaoo - proffsig finish

    SvaraRadera
  3. woooow, årets snyggaste pepparkakshus!

    SvaraRadera
  4. Vilken trevlig blogg, hittade den när jag sökte på tomatsås!
    Själv gjorde jag ett skrangligt Chryslerbuilding förra året. Det finns nånstans på min frus blogg (chezlarsson.com). I år har vi bygger Empire State Building med sockerbitar.

    SvaraRadera
  5. Mitt färdigköpta pepparkakshus ligger i lådan. Tänkte ta fram det i helgen och fixa lite dekoration på. Din blev verkligen jättefin. :)

    SvaraRadera
  6. Allvarligt?! Det där är det ABSOLUT SNYGGASTE hur jag sett någonsin! Oh my god! Du får lova att inte äta upp det!! Hur har du fått till det ljusblå täcket? är dte kristyr också, jisses, jag var tvungen att ropa på maken och visa honom, vi bara gapar båda två!! 10 poäng helt klart!!

    Igår gjorde jag sockerblommor för första gången, sjukt kul=) så här blev dem:
    http://erica.myshowroom.se/mina-forsta-sockerblommor/

    kram!

    SvaraRadera
  7. hui miten kylmää ja kaunista!

    SvaraRadera
  8. Annichen, detta är det finaste pepparkakshus jag någonsin sett. Du e verkligen skicklig
    Kram
    ak

    SvaraRadera
  9. Åh, detta var det helt klart vackraste pepparkakshuset jag någonsin sett! Vad duktig du är! Den babyblå glasyren var fin också!

    SvaraRadera
  10. Stiligaste huset på dessa breddgrader!! Jättegulligt! Är man skicklig så är man....

    SvaraRadera
  11. WOW!! Det här måste vara det vackraste pepparkakshus jag har sett! Så otroligt fint!! Tusen tummar upp ;-)

    SvaraRadera