onsdag 14 april 2010

Mozzarella in carrozza - Friterade mozzarella smörgåsar


Mina italienska rumskompisar hade åkt till hem till sin släkt i södra Italien, närmare bestämt till Basilikatan, över påsken och när de kom tillbaka till Siena hämtade de mig färsk mozzarella som enligt dem är den bästa i Italien. Jag bestämde mig för att använda den utsökta mozzarellan till denna klassiska napoletanska specialtet mozzarella in carrozza. Det klassiska receptet består av mozzarella i mitten av två brödskivor, doppade i äggblandning och friterade i olja. Men jag kunde inte motstå frestelsen att göra min egen version av receptet med tomat, basilika och lite parmesanost, slutresultatet blev fantastiskt gott. Mozzarellaost gjord på buffelmjölk är den bästa, men om man inte kan få tag på den kan man använda mozzarella gjord på komjölk.

8 triangelsmörgåsar

8 skivor vitt rostbröd
150 g mozzaellaost
1 tomat
8 blad basilika
2 ägg
2 msk mjölk
2 msk riven parmesanost
3 dl skorpsmulor
4-5 dl rapsolja
Salt
Peppar

Skär av kanterna på rostbrödet. Skiva mozzarellan och tomaterna tunt. Lägg några skivor mozzarella på en brödskiva, toppa med några tunna skivor tomat och 2 basilikablad, lägg på en brödskiva. Gör på samma sätt med resten av smörgåsarna.



Vispa lätt sönder äggen och blanda med 2 msk mjölk. Salta och peppra samt blanda i parmesanosten. Skär smörgåsarna på hälften, till triangelformade, och doppa först i äggblandningen och sedan i skorpsmulor. Värm upp oljan i en stekpanna/kastrull när bröden är färdigt panerade. När oljan är tillräckligt het (testa med en bit vitt bröd) fritera smörgåsarna ca 3 min per sida, de skall få en gyllenbrun färg. Lägg smörgåsarna på hushållspapper så att fettet får rinna av lite. Servera genast.

2 kommentarer:

  1. Oj, det här lät ju helt fantastiskt gott! Så gott att jag nog måste testa det =) Kul att du fotat en isärskuren bit så man får se det gottiga i också!

    SvaraRadera
  2. Åh vad gott, vad sugen jag blir!

    SvaraRadera