fredag 19 augusti 2011

Jordgubbar med likör och gräddcreme



En krämig efterrätt för en perfekt avslutning på måltiden. Efterrätten består av Jordgubbar i likör, en krämig gräddcreme och knapriga kexbitar. Jag har använt mig av Chymos bärlikörer för att ge jordgubbarna mera smak. Efterrätten kan med fördel förberedas några timmar på förhand.

4 pers

Kex t.ex. digestive eller dina favorit kex

Jordgubbar i likör:

400 g färska eller frysta jordgubbar
120 g socker
vanilj
100 g jordgubbslikör

Skär jordgubbarna i mindre bitar. Koka upp jordgubbar, socker och vanilj. Låt koka i 5 min. Sila saften och lägg de kokta jordgubbarna åt sidan. Koka jordgubbssaften och likören i 15 min så att saften reduceras lite. Blanda med jordgubbarna och låt svalna.

Gräddcreme:

90 g äggula
60 g socker
125 g mjölk
125 g grädde
150 g vispad grädde

Vispa äggula med socker. Koka upp mjölk och grädde. Häll den heta mjölken försiktigt i äggblandningen medan du vispar hela tiden. Häll över blandningen i kastrullen och värm upp till 82 grader medan du vispar hela tiden (ca 3-4 min). Låt blandningen svalna och blanda med vispad grädde.

Bygg upp efterrätten i lager i t.ex. martiniglas, smula sönder kex mellan varje lager.

3 kommentarer:

  1. Hej! Jag vill börja med att säga att din blogg är grymt bra =) Själv har jag en blogg som handlar om vardaxlyx och fick då idéen att dela med mig av bloggar jag får inspiration av och förgyller min vardag, så jag undrar om det är OK med dig om jag får gör ett inlägg om din blogg och hänvisa till dig ( låna bilder)?
    Jag tycker man ska dela med sig av det goda till ALLA =) Önskar dig en kanon bra dag!!
    Yesmin

    SvaraRadera
  2. Hej Yesmin! Tack för kommentaren, vad trevligt att höra att du tycker om min blogg. Visst får du låna bilder från mig/hänvisa till mig. Ha en trevlig dag!

    SvaraRadera
  3. Bilden är fantastisk, man känner riktigt smaken av bärlikör och jordgubbar bara man ser på bilden! Men klart att man skulle vilja smaka på detta även på riktigt....? Läckert, i vilket fall som helst!

    SvaraRadera