måndag 8 augusti 2011

Gratinerad hummer med kantarell

Gratinerad hummer är en klassisk men lyxig förrätt som man helt enkelt inte kan gå fel med! För att utnyttja säsongens råvaror har jag kombinerat hummern med finska kantareller, kantareller och skaldjur är en av mina favorit smakkombinationer för tillfället. Men jag måste tyvärr nog erkänna att inte är det varje dag man äter hummer i mitt hushåll, den här gratinerade hummern åt vi i ära till min födelsedag några veckor tillbaka. Fantastiskt gott med ett glas bubblande eller vitt!



Förrätt för två pers

1 hel kokt hummer
En stor näve kantareller
Charlottenlök
Parmesanost
Persilja
1 äggula
1 msk brödsmulor
2-3 msk parmesanost
2 msk grädde

Dela hummern på längden och ta försiktigt till vara allt kött utan att söndra hummerns skal. Skär charlottenlöken smått, riv kantarellerna i små bitar och stek löken och kantarellerna i en klick smör. Stek ca 10 min på medel/låg värme. Skär hummerköttet i bitar och stek snabbt i stekpannan med kantarellerna. Tillsätt lite hackad persilja. Blanda äggulan, grädde, parmesanost och brödsmulor och rör ihop med kantarell-hummer blandningen. Fördela fyllningen i de två hummerskalen, strö på lite parmesanost och gratinera i ca 220 grader i 5 min, eller under grillelementet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar