fredag 19 april 2013

Cowboy kex

Jag har säkert bakat dessa kex tiotals gånger under de senaste åren, lika goda varje gång! Receptet blev jag bekant med på min kusins blogg, hon har gjort en finsk översättning av receptet, men original receptet är publicerat av Brown eyed baker. Det visar sig att pekannötter, kokosflingor, kanel, choklad och havregryn är en underbar smak-kombo! Men visst kan man variera receptet beroende på vad man hittar i skafferiet. 


3,5 dl mjöl
1/2 msk bakpulver
1/2 msk bikarbonat
1/2 msk kanel
1/2 msk vaniljsocker
170 g smör
1,5 dl socker
1,5 dl farinsocker
2 ägg
200 g mörkchoklad
3 dl havregryn (antingen stora eller normala)
2,5 dl kokosflingor
100 g pekannötter

Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat, kanel och vaniljsocker. Vispa smöret och sockret, tillsätt ett ägg åt gången och blanda därefter i mjölblandingen. Hacka chokladen och pekannötterna, blanda i smeten. Blanda även i kokosflingorna och havregrynen. Smeten är ganska tjock, jag brukar blanda det sista för hand. Rulla små bollar, platta ut dem och lägg på en ugnsplåt med bakplåtspapper. Kexen flyter lite ut medan de gräddas, men det är viktigt att före gräddningen platta ut dem lite för hand så att de blir platta.

Grädda i 175 grader i 12 min. Kexen ska vara genom gräddade, då blir de sådär härligt spröda.




1 kommentar:

  1. Hei! Ihanaa että olet taas palannut tännekin :) Palasin Cake pops -ohjeeseen ristiäisiä varten, ja huomasin uuden ulkoasun. Ja (kröhöm) tuo keksiohje on oikeasti mun löytö, Noora saa aina kreditin mun ruuista, kun hän bloggaa niitä ;) :D

    SvaraRadera