torsdag 20 januari 2011

Sushi inspiration - Nigri med halstrad lax



Hej på er alla kära bloggläsare! Först och främst ber jag om ursäkt för den väldigt dåliga uppdateringen de senaste månaderna. Jag har absolut inte tänkt sluta blogga, bara haft en massa annat att prioritera... Är på slutrakan av mina studier så tankarna och tiden snurrar mest runt avhandlingen. Ja, och ärligt talat så försöker jag dessutom förnya min kostcirkel. Följer främst GI-metoden, dvs. ersätter snabba kolhydrater med långsamma kolhydrater. På svarta listan hittar vi nu pasta, potatis, vitt bröd, kex, choklad, godis, kakor... you name it. Men var inte oroliga, nu som då har jag nog tänkt baka, när man får finbesök och så... Vill inte göra det här till någon bantarblogg men lite mera hälsosamma recept publicerar jag säkert med jämna mellanrum, vi får se hur det utvecklar sig.

Här får ni i varje fall lite sushi-inspiration! Då syftar jag främst på nigri med halstrad lax som är min absoluta favorit sushi! Hemlagad sushi har blivit så populärt att det knappast behövs någon närmare introduktion. Ifall någon ännu är osäker kan ni kolla in mitt tidigare inlägg om maki-sushi.



För nigri med halstrad lax behöver du:

En liten gasbrännare
Sushi-ris + japanskt risvinäger
Färsk lax (från en fiskhandlare du litar på)

Tillred riset enligt anvisningarna på förpackningen. Forma med välfuktade händer till avlånga bollar. Skär passligt stora filèer av fisken, en filè ska täcka hela risbollen. Använd gasbrännaren till att halstra laxen. Laxen ska inte vara genomstekt, bara få en lätt halstrad yta. Servera med japansk sojasås.








En jätte god sushi-fest kan jag berätta för er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar