torsdag 27 maj 2010

Fiori di zucca fritti - Friterade zucchiniblommor





Ni vet inte hur länge jag har drömt om att få tag på färska zucchiniblommor för att kunna testa detta recept, och för några dagar sedan så fanns de i min italienska närbutik, vilken lycka! I Italien äter man ofta friterade grönskaren som tillbehör men friterade zucchiniblommor är nog min favorit. Italienarna brukar även fylla blommorna med bl.a. ricotta, mozzarella, örter, skinka etc. men jag bestämde mig för att göra första försöket med detta bombsäkra recept. Föredrar även ett enkelt recept med endast några ingredienser för att bättre få fram zucchiniblommans smak. Blomman smakar ganska långt som man kan tänka sig, som zucchini men med en lite mera delikat smak och konsistensen är ju förstås annorlunda. De friterade blommorna var just så goda som jag hade föreställt mig!

Den resterande frityrsmeten kan man använda till att fritera salviablad, tunna zucchiniskivor eller blomkål.

12-15 st färska zucchiniblommor
2 dl vetemjöl
2 dl kall öl
1 äggvita
Salt
Rypsolja till fritering


Skölj och tvätta blommorna, avlägsna pistillerna ur blommorna. Vispa äggvitan till hårt skum, blanda öl och vetemjöl till en jämn smet och rör i försiktigt äggvite skummet. Salta lätt smeten. Hetta upp oljan till 180 grader i en kastrull. Doppa blommorna i frityrsmeten och fritera ett par åt gången tills gyllenbruna. Låt blommorna vila på hushållspapper så att fettet rinner lite av. Servera nyfriterade som förrätt, tillbehör eller med en sallad.

1 kommentar:

  1. Spännande recept. I turkiet gör man dolma av den här blomman, det blir också jättegott.

    SvaraRadera