onsdag 24 juni 2009

Rosor






De här rosorna är gjorda i vit sugarpaste, som jag färgat med pastafärg (Wiltons peach) och de röda kanterna är färgade med pulverfärg. Rosor kan man göra även utan färdiga formar, man trycker ut bladen ett för ett, antingen för hand eller med något jämnt redskap. Kanterna skall bli så smala som möjligt för att se bättre ut, men ner till stommen får det vara tjockare så att det är lättare att sätta ihop blomman. Använd florsocker när du kavlar/trycker ut massan. Jag är ännu nybörjare så jag brukar sätta ihop några blad och låta den torka i några timmar, och sedan igen sätta ihop några blad till osv. Jag brukar ha massor med olika små burkar/föremål som jag stöder bladen på så att de ska torka i rätt ställning. Sugarpaste torkar väldigt snabbt vilket i och för sig är bra, men kom ihåg att färga bara så mycket massa du använder, annars går det till spillo. Bästa underlaget för att arbeta med sugarpaste är ett silikonunderlag. Jag har inte ännu kommit mig för att skaffa ett sådant, men det är nog på inköpslistan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar